Saidfun's Blogg

Den här bloggen handlar inte om något

”Bara en” till onödig uppfinning

Ok, den här början kan inte bli mer klipp och klistra men:
En uppfinnare är en person som hittar en implementerbar lösning på ett allmänt problem.
Juridiskt sett är en uppfinnare en person som innehar ett patent. För att erhålla ett patent krävs att uppfinningen har ”uppfinningshöjd”, dvs att ”det nya” inte redan finns ”inom räckhåll” för en fackman.

Det finns bra och dåliga uppfinningar. Precis som att det finns bra och dåliga idéer. Fördelen med dom dåliga idéerna är att det inte är något som drabbar omgivningen allt för mycket. Till skillnad från en dålig uppfinning.

Uppfinnarnas syfte är oftast att tjäna mycket pengar på sin idé. Är det en bra uppfinning så kan jag hålla med om att det är välförtjänta slantar. Sedan är det igen den andra sidan, dom som uppfinner något för att spara pengar. Dom där som inte får en idé som lyckas tillföra något utan precis tvärt om.

Ni förstår såklart nu att jag pratar om ”Just one”.
Det är inte första gången jag kommer i kontakt med denna produkt från ? Ja, jag vet inte! Mest troligt är huvudleverantören Butterick´s ?

Jag gjorde mina Google sökningar och lyckas inte hitta den ondsinte misslyckade uppfinnaren. Jag har bara två frågor jag vill ställa till den personen: ”Hur tänkte du?” och ”har du barn?”

För det är just det jag pratar om! Uppfinningar som gör småbarnsförälderns liv bara mycket onödigt svårare.

Jag tänker tillbaka några år när man var på McDonalds. Man hade beställt sin meny och med brickan gick man fram till servetthållaren för att ta sig en servett. Tänk dig själv tillbaka några år, för du minns hur du själv stod där med 8 servetter i handen! Trots att du försiktigt, försiktigt med tummen och pekfingret bara försökte ta EN. Bara en.

Idag ser vi överallt den omtalade, och du som fortfarande inte förstår vad jag skriver om:

JUST ONE

Om du har små barn, 2-3 år, precis som jag. Som vill äta själv med blandat resultat. Så förstår du vad jag menar. Du förstod redan när jag i början skrev ”dålig uppfinning” eller ”Just One”. För dig som aldrig tänker vara i närheten av barn som äter, eller sällan spiller själv, det kommer ingen tydligare förklaring och du behöver inte läsa vidare.

Jag skulle uppskatta att mina barn har en medel förbrukning på 6-7 stycken ”Just One”. Har två barn. Var tredje måltid sker en större olycka. Du får själv räkna på det där, med tillägget att många gånger är det ytterst bråttom att få fram alla servetter när olyckan skett. Vilka jour företag skickar ”just one” ?

Jag tycker inte att det här är fantastiskt. Och med alla kommentarer nedan från andra småbarnsföräldrar så är jag villig att dra ärendet vidare !

Postat i:Uncategorized

One Response

  1. Mackan skriver:

    Men v i l k e n god gärning för miljön, Christian.😉 Ibland måste man tänka större…. #less is more

Kommentera

